Παρασκευή, 27 Μαρτίου 2015

"Η αφήγησή μας για την 25η Μαρτίου 1821". Η φετινή επετειακή εκδήλωση του 1ου ΣΔΕ Λάρισας (24/3/2015, Γαλλικό Ινστιτούτο Λάρισας)

Οι εκπαιδευόμενοι του Α επιπέδου και οι εκπαιδευτικοί Κωνσταντίνος Οικονόμου και Χριστίνα Αρσένου είδαν ως μεγάλη πρόκληση την ανάθεση από το Σύλλογο διδασκόντων του σχολείου της διοργάνωσης της γιορτής για την 25η Μαρτίου το τρέχον σχολικό έτος.

Συγκεκριμένα, η διοργάνωση αυτή έγινε πολλαπλώς αντιληπτή:
  • Ως πολιτιστική παραγωγή, που είναι υποχρέωση κάθε εκπαιδευτικού οργανισμού· σημειωτέον ότι το σχολείο μας έχει διαμορφώσει συγκεκριμένη πολιτιστική ταυτότητα σε όλα τα χρόνια της ύπαρξής του, την οποία και χρησιμοποιεί πάντοτε για τη σύνδεσή του με την κοινωνία.
  • Ως δραστηριότητα άμεσα συνδεδεμένη με την τέχνη και με τον πολιτισμό, τομείς που λαμβάνουν στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού έργου του σχολείου μας ιδιαίτερη σημασία. 
  •  Ως δραστηριότητα στην οποία τρεις παιδαγωγικές αρχές, η διαθεματικότητα-διεπιστημονικότητα,  η ομαδική εργασία και η προσανατολισμένη προς το έργο (πρότζεκτ) διδασκαλία και μάθηση, ιδιαίτερα δημοφιλείς στα ΣΔΕ, είναι βασικές προϋποθέσεις υλοποίησής της.
  • Ως ενδιαφέρουσα δράση στο πλαίσιο αυτού που ονομάζεται σχολική ζωή, η οποία συμπληρώνει και δένει το διδακτικό-μαθησιακό έργο με τη στενή έννοια.
  •  Ως δραστηριότητα ενταγμένη στον εθνικό-ιστορικό επετειακό κύκλο της χώρας και του εκπαιδευτικού συστήματος (παράλληλα με τον εθιμικό, θρησκευτικό και διεθνή αντίστοιχο κύκλο), δηλαδή ως δραστηριότητα που πρόκειται να επεξεργαστεί και να αναπλαισιώσει, πάντοτε μέσα από το φίλτρο της φετινής ταυτότητας της μαθητικής ομάδας του Α επιπέδου, την ιστορική-συλλογική μνήμη του ελληνικού έθνους, και συγκεκριμένα μια σειρά από σημαντικά εθνικά γεγονότα και δομές, που έχουν πολυσυζητηθεί και ενίοτε παρεξηγηθεί και κακοποιηθεί.
  • Ως δραστηριότητα κριτικού και ψηφιακού εγγραμματισμού.

Συνεπεία των παραπάνω οπτικών, η φετινή γιορτή προσδιορίστηκε ως ένα πρότζεκτ ή σχέδιο εργασίας που θα έφερε τον τίτλο «Η αφήγησή μας για την 25η Μαρτίου 1821» και θα είχε ως συντονιστές-καθοδηγητές τους δύο προαναφερθέντες εκπαιδευτικούς και ως μέλη της ομάδας του έργου όλους τους μαθητές του Α Επιπέδου (περίπου 30 άτομα).
Στην εναρκτήρια συνεδρία του πρότζεκτ, η οποία έλαβε χώρα ήδη στο Φεβρουάριο, ορίστηκαν οι παρακάτω επιμέρους στόχοι:
  • Να γίνει μια συνοπτική, αλλά μεστή, διαδρομή στην ελληνική ιστορία από τα χρόνια του Βυζαντίου έως και τον 19ο αιώνα, αφού ό,τι αποκαλούμε Επανάσταση του 21 είναι η επιφάνεια μέσων και μακρών ιστορικών χρόνων. Καλύτερος τρόπος κρίθηκε η ερευνητική-ανακαλυπτική μέθοδος παρά η μετωπική διδασκαλία με διαλέξεις των εκπαιδευτικών.
  • Στη συνέχεια να γίνει αναδιήγηση όσων οι μαθητές βίωσαν στην ως άνω διαδρομή και αυτή η αναδιήγηση, αφού δεχθεί την αποδοχή όλων των μαθητών, να γίνει η νοηματοδοτική βάση της εορταστικής τελετής, ή, αλλιώς, το κείμενο γεννήτρια της εορταστικής εκδήλωσης.
  • Το κείμενο-γεννήτρια να προσεγγιστεί καλλιτεχνικά και για το σκοπό αυτό να αξιοποιηθούν διάφορες τέχνες, όπως η ζωγραφική, η μουσική, τα εικαστικά, ο χορός, το θέατρο, ο κινηματογράφος, το τραγούδι ο λαϊκός πολιτισμός, η βιντεοτέχνη και η τηλεόραση (τελικά κάποιες από τις τέχνες εξαιρέθηκαν για λόγους οικονομίας της τελετής)· έτσι το κείμενο-οργανωτής θα τεμνόταν καλλιτεχνικά, ή θα συναντιόταν, με διάφορα καλλιτεχνικά έργα, εργαλεία και εκφράσεις, που θα λειτουργούσαν ως ιντερμέδια. Τα πάντα, ωστόσο, έπρεπε να συνιστούν μια νοηματική συστοιχία.
  • Η προετοιμασία της γιορτής να λάβει το χαρακτήρα εργαστηρίου, όπου όλοι έχουν λόγο και ρόλο.
  • Η τελετή να φέρει διαπολιτισμικό χαρακτήρα και να καλύπτει, ως γιορτή ελευθερίας και ιστορικής μνήμης, τις ανάγκες όλων, και των δίγλωσσων μαθητών του σχολείου.
  • Να αξιοποιηθούν οι ΤΠΕ στο έπακρο και να αποτελέσουν βασική προϋπόθεση της διοργάνωσης.
  • Η τελική εκτέλεση να έχει τη μορφή ανοιχτής πρόβας, που θα βοηθήσει όλους τους συμμετέχοντες να αποβάλουν το σύνηθες άγχος που υπάρχει σε περιπτώσεις έκθεσης σε κοινό.
Δημιουργήθηκαν, ως εκ τούτου, ποικίλες ομάδες εργασίες και διάφοροι ρόλοι: συγγραφείς, αφηγητές, αναγνώστες κειμένων, τεχνικοί κονσόλας, χορωδία, κατασκευαστές φακέλων με παρτιτούρες κλπ. Τόπος της εκδήλωσης ορίστηκε ένα κεντρικότατο σημείο της πόλης, η αίθουσα τελετών του Γαλλικού Ινστιτούτου Λάρισας, και χρόνος ορίστηκε η παραμονή της εθνικής επετείου.     Η διατύπωση της στοχοθεσίας που παρατέθηκε πιο πάνω κρίθηκε τελικά θεμελιώδης για την επιτυχία του εγχειρήματος. Ρήγας, Κάλβος, Δημοτική ποίηση, Χατζιδάκις και Γκάτσος, Μακρυγιάννης, Κασομούλης, εκπομπές ή αποσπάσματα από το αρχείο της ΕΡΤ, μουσικές ταινιών κλπ., διαφάνειες με ήρωες,  υπήρξαν κάποια, μόνο, από τα υλικά που αναμίχθηκαν συνετά και δημιουργικά για να αποδώσουν το τελικό προϊόν: μια εκδήλωση η οποία συγκίνησε, μαγνήτισε, γοήτευσε, μόρφωσε και, σε τελική ανάλυση, συνεπήρε και ενθουσίασε τους πάντες, μαθητές, εκπαιδευτικούς, κοινό (το οποίο προσήλθε αθρόο).
Η εκδήλωση καταχειροκροτήθηκε, και μάλιστα πολλές φορές. Οι μαθητές αφηγήθηκαν ελληνική ιστορία (ψήγματα, βέβαια, ιστορίας, όπως επεσήμαναν στο καλωσόρισμα) από το Νεοελληνικό Διαφωτισμό έως και τις ύστερες εδαφικές προσαρτήσεις του νεοελληνικού κράτους, ενώ δεν παρέλειψαν να
κάνουν λόγο και για τους φιλέλληνες. Η Σφαγή της Χίου, ο Ιερός Λόχος, η Έξοδος του Μεσολογγίου επίσης αναφέρθηκαν. Όσον αφορά το τραγούδι, η χορωδία δεν περιορίστηκε σε κλασικά κομμάτια, αλλά τόλμησε να συνδεθεί με το παρόν, τραγουδώντας τον Τσάμικο του Χατζιδάκι, καθώς και τα «Δέκα παλληκάρια», γνωστά κυρίως από τον Νταλάρα. Διάφορα βίντεο πρόσφεραν σαφώς πληροφοριακό υλικό στο κοινό. Ρίγη σκόρπισε η αφήγηση από τον Κασομούλη για τη μιζέρια, την κατάντια αλλά και το ηρωικό φρόνημα των Μεσολογγιτών πριν την έξοδο. Η συγκίνηση κορυφώθηκε όταν αναγνώστηκε το φλογερό απόσπασμα με το «Είμαστε εις το εμείς» του Μακρυγιάννη στο τέλος της εκδήλωσης, η οποία ήταν απαλλαγμένη από άκαιρες εθνικιστικές εξάρσεις: ακολουθώντας το «Όποιος ελεύθερα συλλογάται, συλλογάται καλά» (που τονίστηκε στο τέλος), η εκδήλωση νοηματοδοτήθηκε περισσότερο ως γιορτή ιστορικής μνήμης, ελευθερίας και ανθρωπίνων δικαιωμάτων, προφανώς με πανανθρώπινη εμβέλεια, και γι’ αυτό προσέλκυσε το ενδιαφέρον όλων ανεξαιρέτως των μαθητών του σχολείου.

Η ομάδα που ασχολήθηκε με την φετινή γιορτή εξέφρασε την απόλυτη ικανοποίησή της και δεσμεύτηκε για την εμπλοκή της σε παρόμοιες δράσεις στη συνέχεια της σχολικής σταδιοδρομίας, φέτος και του χρόνου. Οι μαθητές εκφράζουν θερμές ευχαριστίες στο κοινό, ενώ οι συντονιστές εκπαιδευτικοί και οι συνάδελφοι του ΣΔΕ συγχαίρουν και από εδώ θερμά τους μαθητές, που εργάστηκαν με έντονο ενδιαφέρον και απόλυτη δέσμευση, και τους εύχονται ολόψυχα τα καλύτερα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

σχόλιο παρακαλώ

Follow by Email